-Responsable. Zaida Muxí Martínez.

-Implicats. Daniela Arias Laurino.

-Breu descripció. La proposta d’aquest apartat del TICA és aprofundir en els estudis de l’arquitectura, l’urbanisme i la tecnologia des de la perspectiva de gènere.

Els treballs del grup d’investigació s’estructuren en tres àrees:

1. Els estudis de la construcció històrica i crítica que s’ha fet de l’arquitectura, l’urbanisme i la tecnologia, posant èmfasi en el paper crucial de les dones tècniques.

2. La revisió historiogràfica al llarg de la història, que ha tingut un objectiu implícit d’anar esborrant i oblidant les aportacions de les dones en general i en els camps de la tecnologia, arquitectura i urbanisme, en concret.

3. La construcció d’eines per a l’acció, que es centrin en les qüestions claus del projecte de l’habitatge col·lectiu i del disseny de l’espai públic, reconeixent l’aportació de les dones i potenciant la igualtat en tots els sentits.

Necessàriament, aquestes investigacions sobre la igualtat de gènere i les aportacions de les dones tècniques prenen com a referència metodològica les interpretacions fetes a les últimes dècades des de les diverses línies del pensament feminista.

Es busca potenciar una línia de treball específic dins el camp de l’arquitectura i l’urbanisme, i una línia de treball més general dins del camp de la ciència i la tecnologia, útil per a contextualitzar les aportacions de les dones a l’arquitectura i l’urbanisme dins del camp tecnològic.

-Investigacions en procés.

Sonia Cueva: “Clave difusa de la “Ciudad Informacional”: El medio Innovador. Aproximación al 22@Barcelona Direcció: Zaida Muxí Martínez- Pilar García Almirall. Data prevista de lectura: octubre 2015.

Blanca Valdivia:"El género del espacio: calidad de vida urbana desde la perspectiva de género" Direcció: Pilar García Almirall - Zaida Muxí Martínez. Data prevista de lectura: febrer 2016

Ruben Alonso Mallen: “Hacia una arquitectura abierta” Direcció: Zaida Muxí Martínez – Carlos Rosa. Data prevista de lectura: gener 2016.

Patricia Reus Martínez: “Estudio crítico de Vistabella, Murcia: De barrio simbólico para el Movimiento Nacional a modelo de Città slow” Direcció: Zaida Muxí Martínez – Elia Gutiérrez Mozo. Data prevista de lectura: juliol 2016

Eloisa Piñeiro Orge: "Género y participación en los procesos de transformación urbana". Direcció: Zaida Muxí Martínez - Marta Lois González Data prevista de lectura: 2017.

Daniela Arias Laurino: “Mujeres, arquitectura y medios: una revisión historiográfica. Las arquitectas modernas y su difusión. Décadas 40 y 50”, Direcció: Zaida Muxí Martínez – Ricardo Devesa Data prevista de lectura: 2017.

Bibliografia bàsica

AGUDO ARROYO, Yolanda y SÁNCHEZ DE MADARIAGA, Inés: “Construyendo un lugar en la profesión: trayectorias de las arquitectas españolas”, en Feminismo/s 17, junio 2011.

ALMODÓVAR, Miguel Angel, Mujer y ciencia en Iberoamérica: Invisibilidad y familia. En Mujeres de ciencias: mujer, feminismo y ciencias naturales, experimentales y tecnológicas. Servicio de Publicaciones, 1996.

ANDERSON, Bonnie S., ZINSSER, Judith, P, Historia de las mujeres: una historia propia, Barcelona: Crítica, 1992

BERKELEY, Ellen Perry (ed.), Architecture: A Place for Women, Washington, DC: Smithsonian Institution Press, 1989

BRAIDOTTI, Rosi, Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade; Fischer Pfeiffer ed. Barcelona, Gedisa, 2004

BRAY, Francesca, Gender and technology. Women, Science, and Technology: A Reader in Feminist Science Studies, 2013, 370.

FAULKNER, Wendy. The technology question in feminism: A view from feminist technology studies en Women's studies international forum. Pergamon, 2001. p. 79-95.

FRIEDMAN, Alice T., Women and the making of the modern house: A social and architectural history. Yale University Press, 2006.

GONZALEZ, Itziar, “Venus intenta retener a Marte” en ROSELL, Quim; RIBELLES, Mariona Benito (ed.). Después de. Rehacer paisajes, Editorial Gustavo Gili, Barcelona 2001.

HARAWAY, Donna J. Testigo_Modesto@ Segundo_ Milenio: HombreHembra© _Conoce_Oncoratón (R). Feminismo y tecnociencia. Editorial UOC, 2004.

INGRAHAM, Catherine, The Architecture constructing her practice, Cambridge, MIT Press, 1996.

LEDERMAN, Muriel; BARTSCH, Ingrid (ed.), The gender and science reader. London, New Yorj, Routledge, 2001.

MONTANER, Josep Maria y MUXÍ, Zaida, Arquitectura y política. Ensayos para mundosalternativos, Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 2011.

RIVERA GARRETA, María Milagros, Nombrar el mundo en femenino. Pensamiento de las mujeres y teoría feminista. Barcelona: Icária, 2003.

SPAIN, Daphne. How women saved the city. U of Minnesota Press, 2001.

SPIVAK, Gayatri: ¿Pueden hablar los subalternos?, Barcelona, MACBA Museud’Art Comtemporani Barcelona, 2009.

WAJCMAN, Judy. Feminism confronts technology. John Wiley & Sons, 2013.

WOODHULL, Ann M., et al. Teaching for change: Feminism and the sciences.Journal of Thought, 1985, p. 162-173.

ON SOM?

Universitat Polièctnica de Catalunya.

Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona.

DEPARTAMENT DE TEORIA I HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA I TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ

Av.Diagonal, 649. Edifici A, 7a planta. 08028 Barcelona

Web THATC

gruptica@gmail.com

ENTITATS

CONTACTA AMB EL GRUP

Submitting Form...

The server encountered an error.

Missatge enviat.

El contingut d'aquesta web està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons